نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»
نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

آداب و فضیلت دارو کشیدن و ازاله موهای زاید

آداب و فضیلت دارو کشیدن و ازاله موهای زاید

در فضیلت دارو کشیدن :

در حدیث حسن از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که : دارو کشیدن پاک کننده بدن است .
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که : دارو کشیدن ، دفع دلگیرى و پریشانى خاطر می کند و بدن را پاک می کند.
در حدیث صحیح از آن حضرت منقول است که : موى بدن چون بلند می شود، آب پشت را قطع می کند، یعنى فرزند به وجود نمى آید و بندها را سست می کند و ضعف و تنبلى مى آورد و نوره کشیدن ، آب پشت را زیاد می کند و بدن را قوى می کند و پیه گرده ها را زیاد می کند و بدن را فربه می کند.

از حضرت امام رضا علیه السّلام منقول است که : چهار چیز است که از اخلاق پیغمبران است ، بوى خوش کردن و سر تراشیدن و نوره مالیدن و بسیار جماع کردن .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که : موى شارب و پشت زهار و زیر بغل را بلند مگذارید که شیطان در آنجا جا مى گیرد و پنهان می شود.

در ازله کردن موی زیر بغل :
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که : دراز مکنید موى زیر بغل را، که شیطان در آن جا پنهان می شود.
در حدیث معتبر دیگر منقول است که : حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام زیر بغل را دارو مى گذاشتند و می فرمودند که : کندن موى زیر بغل دوش ها را سست می کند.
در حدیث دیگر منقول است که : دارو گذاشتن زیر بغل به تر است از تراشیدن و تراشیدن به تر است از کندن .
در حدیث دیگر وارد شده است که : بسیار بود که آن حضرت از براى ازاله موى زیر بغل به حمام مى رفتند و همین موضع را دارو می کشیدند و بیرون مى آمدند.

در غایت زمانی که نوره را تأخیر توان کرد :
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که : هر مردی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، باید موى پشت زهار را زیاده از چهل روز نگذارد و حلال نیست زنی را که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد این که ترک کند ازاله موى زهار را زیاده از بیست روز.
از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که : حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در هر جمعه دارو می کشیدند موى پشت زهار و میان پا را.
در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که : سنّت در نوره کشیدن ، آن است که هر پانزده روز یک مرتبه بکشند و اگر کسى بیست و یک روز و در روایتى بیست روز، بر او بگذرد که نوره نکشیده باشد، قرض کند و نوره بکشد و کسى که چهل روز بگذرد که نوره نکشد، او مؤمن و مسلمان نیست و او را هیچ کرامت نزد خدا نیست .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که : هر که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، موى زهار را زیاده از چهل روز نگذارد، پس اگر چیزى نیابد، بعد از چهل روز قرض کند و پس نیندازد.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود که : دوست می دارم از براى مؤمن که هر پانزده روز، نوره بمالد.
از حضرت صادق منقول است که : باید که پشت زهار را یک هفته بیشتر نگذارد و هر که نوره را زیاده از یک ماه ترک کند، نمازش مقبول نیست .

در دعاهای وقت نوره کشیدن :
از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که : هر که پیش از نوره کشیدن ، اندکى از نوره بردارد و ببوید و بر سر بینى بگذارد و بگوید:صَلَّى اللّهُ عَلَى سُلَیْمانِ بْنِ داوُدَ کَما اَمَرَ بِالنُّورَةِ، او را نوره نسوزاند.
از حضرت على بن الحسین علیه السّلام منقول است که : هر که وقت نوره مالیدن بر بدن ، این دعا را بخواند، خدا او را از چرک ها و کثافت هاى دنیوى و از گناهان پاک گرداند و به عوض آن مو به او موئى کرامت فرماید که در آن مو گناه نکند و به عدد هر موئى از بدنش ملکى خلق کند که از براى او تسبیح الهى کند تا روز قیامت و به درستی که یک تسبیح از تسبیح ملائکه ثوابش برابر است با ثواب هزار تسبیح اهل زمین و دعا این است : اللّهُمَّ طَیِّبْ ما طَهُرَ مِنّى وَ طَهِّرْ ماطابَ مِنّى وَ اَبْدِلْنى شَعْرا طاهِرِا لایَعْصیکَ، اَللّهُمَّ اِنّى تَطَهَّرْتُ ابْتِغآءَ سُنَّةِ الْمُرْسَلینَ وَ ابْتِغآءَ رِضْوانَکَ وَمَغْفِرَتَکَ فَحَرّمْ شَعْرى وَبَشَرى عَلَى النّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقى وَطَیِّبْ خُلْقى وَ زَکِّ عَمَلى وَاجْعَلْنى مِمِّنْ یَلْقاکَ عَلى الْحَنَفیَّةِ السَّمْحَةِ مِلَةِ اِبْراهِیمَ خَلیلِکَ وَ دینِ مُحَمَّدٍ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم حَبیبِکَ وَ رَسُولِکَ عامِلاً بِشَرایِعِکَ تابِعا لِسُنَّةِ نَبیّکَ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ آخِذا بِهِ مُتؤَدِبا بِتاءَدْیبِکَ وَ تَاءَدیبِ رَسُولِکَ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم وَ تَاءْدیبِ اَوْلِیائِکَ الَّذینَ غَذَوْتَهُمْ بِادَبِکَ وَ زَرَعْتَ الْحِکْمَةَ فى صُدُوِرِهمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ عِلْمِکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِمْ.

در اوقات نوره کشیدن و سایر آداب آن :
از حضرت صادق علیه السّلام منقول است که : یک مرتبه در تابستان دارو کشیدن ، به تر است در فضیلت و نفع از ده مرتبه که در زمستان بکشند.
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام مروی است که : احتراز کنید از نوره مالیدن در روز چهارشنبه ، که روز نحس مستمر است ، جهنّم در روز چهارشنبه خلق شده است .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که : پنج چیز است که مورث پیسى است : نوره در روز چهارشنبه مالیدن ، وضو و غسل به آبى کردن که در آفتاب گرم شده باشد، در حال جنابت چیزى خوردن ، زن را در حال حیض جماع کردن ، و در حال سیرى چیزى خورد.

در حدیث معتبر دیگر منقول است که به خدمت حضرت صادق علیه السّلام عرض کردند که مردم می گویند: که نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است ، حضرت فرمود: چنین نیست که تو گمان کردی. چه چیز پاک کننده تر است از نوره کشیدن در روز جمعه .

در فضیلت حنا مالیدن بعد از نوره :

در حدیث دیگر منقول است که حضرت امام محمّد تقى علیه السّلام از حمّام بیرون آمد و از سر تا پاى مبارکش مانند گل سرخ شده بود از حنا.
حضرت صادق علیه السّلام فرمود که : حنا مالیدن ، بوى بد را می برد و آب رو را زیاد می کند و دهان را خوشبو می کند و فرزندان را نیکو می کند. و هر که بعد از دارو سرتا پا حنا بمالد فقر و پریشانى از او بر طرف مى شود.

حلیه المتّقین - علاّمه محمّد باقر مجلسی رحمه الله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد