ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
نظر علوم تجربی به جفر
علمالحروف از نظر دانشگاهیان، علم نبوده و شبهعلم شمرده میشود. به عبارت دیگر از
دیدگاه علم حصولی، جفر نوعی خرافه به حساب میآید.
از دیدگاه باورمندان به علم جفر، علوم تجربی قدرت کافی جهت اثبات بسیاری از علوم را
نداشته و اساساً اسم علم بر روی این مقوله حاکی از معلومی است که در پرده مانده.[
روشهای جفر
در جفر برای رسیدن به جواب سؤال، از روشهای گوناگونی استفاده میشود. این روشها
بسته به اهمیّت سوال متفاوت و در سطوری چند منتج به جواب میشود. از انواع روشها،
میتوان به جفر آدم، جفر منبری و ... اشاره کرد.
در جفر برای رسیدن به جواب از ریاضی و ستارهبینی نیز بهره میگیرند. نام سوال کننده و
نام پدرِ او و زمان سوال به علاوه جمله سوال، با روش ذکر شده در جفر، مبنای رسیدن به
جواب است. یکی از مراحل مهم، که از آن به «سطر» نام برده میشود «سطر مستحصله
است که اصحاب جفر معتقدند با طهارت روح و... میتوان به آن آگاهی یافت.
حروف
حروف مسروری : ب، پ، ت، ث، چ، ح، خ، ر، ز، ژ، ط، ظ، ف، ه، ی
حروف مکتوبی : ن، م، و
حروف ملفوظی: الف، جیم، دال، ذال، سین، شین، صاد، ضاد، عین، غین، قاف، کاف، گاف، لام.
ترتیب شماره حروف
تریب شماره حروف همان ترتیب حروف در زبان فارسی است منهای یک. یعنی شماره حروف
از صفر (الف) شروع و با سی و یک (ی) ختم میشود.
ارکان عددی
جفر چهار رکن عددی دارد و یک رکن وهمی دارد.
چهار رکن عددی:
عدد اول ۱۹ - «عدد جنگ»، خونریزی، مرگ.
عدد آخر ۲۲ - «عدد مهربانی»، لذت، شهوت.
عدد ظاهر ۲۴ - «عدد مادیات»، عدد بخشش
عدد باطن ۲۷ - «عدد تربیت»، عدد سلطنت
و رکن وهمی همان فضای خالی بین کلمات است. و آن را «عدد کل» مینامند.
طبع حروف
نوشتارهای وابسته: عناصر چهارگانه
حروف ظرفیت داشتن چهار طبع و یک روح را دارند.
۱۶ حرف اول در زبان فارسی اختیاری ندارد (روحی ندارد). و به آنها حروف مطلق اطلاق
میشود: الف. ب . پ. ت . ث. ج . چ. ح . خ. د . ذ. ر . ز. ژ . س. ش
۱۶ حروف دوم در زبان فارسی اختیار دارند (روح دارند). و به آنها حروف نسبی اطلاق
میشود: ص. ض . ط. ظ . ع. غ . ف. ق . ک. گ . ل. م . ن. و . ه. ی
با توجه به جدول اهطمیه حروف بادی و ..... تعریف میشوند
حروف بادی: ب و ی ن ص ت ض
حروف آتشی: ا ه ط م ف ش ذ
حروف خاکی: د ح ل ع ر خ غ
حروف آبی: ج ز ک س ق ث ظ
اول نقطه و بعد از آن الف را منشا تمام حروف می دانند. حرف الف و ص دارای طبع
مشخصی نیستند و حرف الف نشان سکون کامل است و ص نشان اختیار کامل. حرف
ی هم از حروف نسبی است و هم طبع چهارگانه دارد.
عدهای اعتقاد دارند منظور از فرشتگان با بالهای دوگانه، سهگانه و چهارگانه که در قرآن
(سوره فاطر آیه یک) به آن اشاره شده است، همان حروف است که هر کدام از طبعهای
آن یک بال محسوب میشود.
موکل حروف خاکی: جبرئیل- جسمانی
موکل حروف آبی: میکائیل - نفسانی
موکل حروف بادی: اسرافیل - عقلانی
موکل حروف آتشی: عزرائیل - عرفانی
در حروفی که داری چند طبع هستند، طبیعت غالب به ترتیب آب، خاک، آتش، باد است.
بسط حروف
بسط در لغت به معنای گشادن است. روشهای بسط تنوع بسیاری دارد. از انواع شناخته
شده بسطها این است:
بسط عددی.
بسط ارتقا یا ترقی.
بسط ابدال یا تبدیلی.
بسط چرخشی.
بسط سمائی یا آسمانی.
بسط تملیک.
بسط اعوان.
بسط اخوان یا برادران.
بسط اموال یا بسط دارائیها.
بسط تزویج.
بسط تشخیص.
بسط تساهل.
بسط آمال.
بسط تشاغل.
بسط تکاثر
بسط تسافر
بسط تعلیم
بسط توارث
بسط تضاد
بسط تناقض
بسط نحسیه
بسط تناصف
بسط تنزیل
بسط تصغیر
بسط طبعی
بسط تخفیف
بسط تظلیم
بسط تنویر
بسط تعمیم
بسط تدیور
بسط تمازج
بسط عزیزی
بسط ترفع
بسط تضارب
بسط تجمیع
بسط تقوی.
بسط تواخی.
بسط تفارد
بسط اتصال
و ...
بسط حروفی
دوبار بسط میدهیم «باران» را میشود:
ب الف ر الف نون
ب الف لام ف ر الف لام ف نون واو نون.
سطور
سطور جفر بنابر یکی از روشها به ترتیب ذیل است:
سطر اساس
سطر نظیره
سطر حاصل اساس
سطر حاصل نظیره
سطر تتمه اولی
سطر نسبت نظیره
سطر نسبت دوم اساس
سطر تتمه ثانیه
سطر تتمه تتمتین
سطر حاصل اعداد
سطر قوا
سطر حاصل
سطر مستحصله
سطر نظیره
سطر صدر موخر (که سوال کننده در این سطر به جواب رسیدهاست و چنانچه به جواب
نمیرسید باید ادامه میداد تا به جواب دست یابد.)
کاربردها
از جفر با توجه به صعابت دستیابی و کیفیت عمل به آن، مگر در مواد خاص که هیچ روشی
قادر به پاسخگوئی نباشد، استفاده نمیشود.
مثال
مثالی کاملا ساده از علم جفر با روش ابداعی حامد حاج سعیدی: کلمه " حسین " را
بصورت "حا" "سین" "یا" "نون" مینویسیم و در زیر آن کلمه "حسین" را بصورت "ح" "س"
"ی" "ن" مینویسیم:
حا سین یا نون
ح س ی ن
حروف مشابه بالایی را با حروف مشابه پایینی خط میزنیم مثلا در "حا" حرف ح را با ح
پایینی خط میزنیم. در انتها حروف "ن ی ن و ا" باقی میماند که تشکیل کلمه "نینوا" را میدهد.
اگر این روش را با کلمه "علی" انجام دهیم حاصل کلمه "ایمان" خواهد بود.
تفاوتها با دیگر علوم غریبه
از نظر دستهبندی علوم غریبه، جفر در سطوح عالی آن قرار دارد و با فال، سحر، طلسمات،
هیئت و نجوم(ستارهبینی و... در یک سطح قرار داده نمیشود.[
از جمله مواردی که به اشتباه به علم جفر (خارج از گفته استادان اولیه) نسبت داده شده
موارد ذیل میباشد: یافتن عناصر چیره بر سرشت هر فرد و میزان سازگاری افراد با یکدیگر-
پیشگویی برای هر فرد- پیدا کردن زمانهای خوش شگون و بدشگون از راه اخترشماری
شرایط برآورده شدن آرزوها- بهبود بیمارها با خواندن ورد و افسون خواص واجها- دریافت
«رازهای» نامهای پیشوایان اسلام از راه آیه تطهیر - تأثیر نامهای خدای متعال-
شمارهشناسی شمارههای آریایی، لرزشی، مادی و شمارههای نیرومند. البته موارد بالا
بعضاً از علم حروف مستخرج میشود ولی ربطی به علم شریف جفر در لغت خاص
آن ندارد.
انتساب دهندگان این موارد به جفر میکوشند تا بر پایه زمان زایش هر شخص، ویژگیها
و منش او را بازگو کنند. مثلاً استفاده از زمان تولد فرد در سوالِ جفری سبب این باور شده
است که طالع و ویژگیها و منش افراد را میتوان با جفر بازگو کرد. گرچه پرسش از موارد
فوق در جفر فرد را به جواب میرساند اما کاربرد جفر خاص این موارد نبوده و دیده نشده
است که استادان جفر، آن را در چنین مواردی استفاده کنند.
اعداد معادل حروف ابجد که در جفر از آن استفاده میشود
الف |
ب |
ج |
د |
ه |
و |
ز |
ح |
ط |
ی |
ک |
ل |
م |
ن |
س |
ع |
ف |
ص |
ق |
ر |
ش |
ت |
ث |
خ |
ذ |
ض |
ظ |
غ |
۱ |
۲ |
۳ |
۴ |
۵ |
۶ |
۷ |
۸ |
۹ |
۱۰ |
۲۰ |
۳۰ |
۴۰ |
۵۰ |
۶۰ |
۷۰ |
۸۰ |
۹۰ |
۱۰۰ |
۲۰۰ |
۳۰۰ |
۴۰۰ |
۵۰۰ |
۶۰۰ |
۷۰۰ |
۸۰۰ |
۹۰۰ |
۱۰۰۰ |
سلام دوست داشتی باهم همکاری داشته باشیم به وبلاگم سر بزن
http://jafrbook.loxblog.com/
jafrbook@gmail.com
سلام.تشکر.چشم جناب