نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»
نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

نادرحبیب الهی«ریش سفید»

بخورات و اهمیت آن در علوم غریبه ودعانویسی اسلامی


باید گفت که مبحث بخورات از مباحث تخصصی در علوم غریبه است و در واقع، خود علمی جداگانه است. در اینجا به مقتضای بحث، مطالبی مختصر عنوان میشود. 
برای انجام دعوات در علم الروحانیات، خوشبو بودن مکان با استفاده از روائح طیبه از بدیهیات است و همانطور که قبلا ذکر شد از اولیات واصول اجابت دعوات جهت ارتباط و تعاملات در علوم غریبه، استفاده از بخورات مناسب با رعایت نوع و طبع دعوت است. دلیل آن نیز چندگانه است. اول اینکه موکلین و خدام که در زمان انجام دعوت در مکان حضور دارند بعضا تغذیه آنها از بوهای طیب و خوش است. از طرف دیگر این انجام بخور،‌ نوعی احترام به این نیروهای غیرارگانیک است. در انجام بخورات برای مبحث موکلین غیر رحمانی، بحث متفاوت است. 
ببینید، در انجام دعوت، همیشه نوع و طبع دعوت هم توسط دعوت کننده رعایت میشود. مثلا گرم بودن یا سرد بودن طبع دعوت بسته به نوع دعوت. در برخی دعوات از بخورات بدیل (هر ذورائحه طیبه یا برعکس) استفاده میشود. ولی در بیشتر مواقع و خصوصا در دعواتی که قدرت انجام عمل زیاد میدهند باید از بخورات اختصاصی دعوت بهره گرفت. توضیح اینکه مثلا بخور دعوت برهتیه اختصاصا 7 نوع است و بخور منازل قمر ( مثل شرطین و بطین و دبران و سماک و ذراع و شوله و هنعه و.............. کلا منازل 28 گانه قمر) بالغ بر سی نوع بخور است. 
برخی از بخورات معروف در علوم غریبه عبارتند از: لبان نر و ماده، صندل احمر و ابیض، راس الهدهد، مصطکی، عود، قرنفل، حب الغار، مقل ازرق، محلب، میعه سائله و یابسه ، تفاح الجن، شب یمنی، حرمل، جاوی سیاه و سفید، قسط و عنبر و بخورات دیگر. 

توضیح مختصر چند عدد از این بخورات به قرار ذیل است: 

سندروس: در فارسی و عربی به آن سندروس گویند. نام علمی سندروس Tetraclinis Articulata میباشد. این صمغ شبیه به صمغ مصطکی است. صمغ سندروس، شکننده و شفاف و رزد لیموئی رنگ است. محل رویش گیاه سندروس در شمال آفریقا و خصوصا مراکش و نیز نواحی اطراف اقیانوس اطلس است. از سندروس بیشتر برای مصارف داروئی و صنعتی استفاده میشود. 
مقل ازرق: نوعی صمغ است که برخی از ارواح و موکلین و نیز برخی از حشرات و خزندگان از بوی آن اکراه دارند و زمانی که در مکانی این بخور سوزانده شود ارواح حاضر در مکان به دلیل کراهت شدید از بوی بخور، بیرون میروند. 
قسط: دو نوع بحری و بری دارد (خشکی و آبی) که نوع خشکی آن طعمی تلخ دارد و رنگ آن قهوه ای است و با نوع بحری آن متفاوت است. 
لبان :( کُنْدُر ـ لبان ذکر ـ بستج ـ بست ـ لبان شحری). لبان ذکر و انثی از دو نوع درخت است. درخت لبان نر ساقه بلند دارد و درخت لبان ماده ساقه های کوتاه تر دارد. لبان ذکر با ماده متفاوت است و شفاف و صاف  بوده و البته بوی لبان بطور کلی خوش است. محل رشد آن بیشتر در هند و عمان و یمن است. طول درخت آن از دو زراع بیشتر نمیشود و این درخت در کوهها رشد مینماید. لبان در موقع بخور دادن، زود سوزاست. اساسا کاربرد لبان در علوم غریبه، برای بخور است. علمای قدیم البته فواید بیشماری برای آن ذکر نموده اند و برای درمان بسیاری از امراض از آن استفاده می کرده اند. لبان در درمان روماتیسم و سرفه و ریزش مو هم کاربرد دارد. 
ابن سینا در این زمینه میگوید: ) وهو یمنع الجراحات الخبیثة من الانتشار وینفع الذهن ویقویه ویدمل قروح العین ، ویحبس القیء ، وقشاره یقوی المعدة ویشدها وینفع من الحمیات البلغمیة .) 
تفاح الجن: نوعی میوه خاص و گرد و کوچک است که رنگ آن سبز و زرد است و در آسیا و جنوب اروپا رشد میکند. به آن الیبروح میگویند و معادل انگلیسی آن Mandrake میباشد. 
میعه: که بر دو نوع یابسه و سائله است و فوائد بسیار دارد و مهمترین فایده آن در علوم غریبه برای طرد و دفع ارواح و موکلین ناخوانده است. 
عنبر: ماده ای است که از جوف (شکم) ماهی معروفی به نام حوت العنبر (Sperm Whale) استخراج میشود. نام علمی عنبر (Bilaenopetra musculus) است و رنگ آن خاکستری یا سفید یا زرد یا سیاه است. 
 
نظرات 1 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 25 آذر 1398 ساعت 08:54 ب.ظ

سلام
بنده الان با سایت خوبتون آشنا شدم
و از این بابت خوشحالم
راستش سوالی داشتم که امیدوارم جواب بدین
سوال بنده اینه که نحوه سوزاندن بخورات چجوریه
ممنونم میشم راهنمایی بفرمایین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد